lördag, februari 10, 2007

waar de mond vol van is

Ik heb geconstateerd dat ik voortdurend iets in mijn mond moet hebben. Er moet een vorm van actie daar binnen aanwezig zijn. Ontspannen is er de laatste tijd gewoon niet bij.
Tenzij ik kan thee drinken, nagels bijten, sigaret roken, snoepje eten, kauwgompje kauwen, nog een potje thee zetten, velletjes v/d lippen bijten, nog een sigaretje, koekje, nageltje, kauwgompje,etc.

En ik word niet goed van mezelf! Ik ben stinkend jaloers op dames met verzorgde, lange nagels. Wat zou ik graag eens lila nagellak dragen. Maar op deze aangevreten stompjes vlees( ik ben zo weg gelopen uit een scéne van Saw IV)valt niets te lakken. Het is niet eens lekker..

Ik neem een slokje thee en de term 'orale fixatie' in mijn mond. Zo noemt Freud dat.

Volgens Freud is het ter vervanging van de moederborst en tekort aan seksueel ontdekken van onze eigenheid (ik sta open voor suggesties..)
Het komt meer voor bij meisjes, en kan gecombineerd zijn met nagelbijten of vingerzuigen (dat deed ik trouwens ook als kind). Mannen die het duim- of vingerzuigen zijn afgeleerd, zoeken het later vaak op in de vorm van roken. Vrouwen in nagelbijten, lipbijten of eetmoeilijkheden.

(het volgende begrijp ik niet eens zo goed maar het klinkt ernstig)
"....Wanneer de perversieën uit de vroegste jeugd niet verdrongen worden, bestaat de kans dat fixatie optreedt. Dat wil zeggen dat wanneer iemand de orale fase niet verdringt, sexueel genot verbonden blijft aan de lippen. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten door middel van overmatig drankgebruik op latere leeftijd of vraatzucht (of juist niet), nagelbijten en roken. De vele deeldriften die met de perversieën in verband staan, komen, wanneer de verdringing wel succesvol verloopt, onder het primaat van de genitale zone.... "

Come again? Ik sta met mijn mond vol tanden. (okay, en een sigaretje)
Er is niets mis met mijn genitalien, Siegmund. Ze zijn hooguit wat verwaarloosd geweest. Het enige dat ik kan zeggen is, als ik alleen al overwéég om te stoppen met roken dan grijp ik gestrest meteen naar een sigaret om bij te komen van een kleine paniekaanval. Dat roken blijft toch een 'teer' onderwerp..
Vooruit, ik neem nog één koekje,sigaretje,theetje,nageltje,kauwgompje,velletje en dan ga ik slapen. Gelukkig doe ik dát niet meer met mijn vingers in mijn mond. (hoe heb ik dat trouwens óóit afgeleerd als al het andere nu zo moeilijk blijkt?)(misschien ben ik gewoon een adhd'er undercover en zou een beetje ritalin wonderen doen... Mediteren, daar heb ik ook aan gedacht)

Goede films gezien deze week: Everything is Illuminated & Thumbsucker(toevallig).
En laat ik die liebe Sissi niet vergeten! Anita en ik hebben vrijdagavond onder het genot van een fles wijn urenlang genoten van Sissi, Die Keizerin. Nou! die heeft een boel meegemaakt hoor. Dankje anita, het was fijn.
Auf Wiedersehen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ha das grappig, ik zat ook laatst te denken aan meditatielessen ;).

Ik bijt dan wel geen nagels, nee...ik trek aan mijn nagelriemen en als die los komen te zitten dan bijt ik het restje er van af. Nou...is dat niet idioot?.

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik heel veel aan de binnenkant van mn wangen zat te bijten. Ayala plaagde me er veel mee en heeft het zelfs stiekem een keer op de foto gezet. Dat zag er zo stom uit dat ik vermoed dat ik het toen ben gaan afleren.

Sigaretprobleem ook hier aanwezig. Alleen het kopje thee wil zich bij mij in de avond nogal eens laten vervangen door een wijntje of een whiskeytje :s.

Waarschijnlijk zal het allemaal wel overgaan als we ons wat gelukkiger voelen?..


x Marieke

Hannah sa...

draai het eens om: als je er mee stopt, voel je je misschien juist gelukkiger. :o)
maar ik neem nog een sigaretje hoor,
spiet mie donders.
wij worden heus wel gelukkig meisje! maak je geen zorgen. liefs!
en we gaan een keer samen van die nepnagels laten zetten okay ;o)

Anonym sa...

Eens oraal gefixeerd, altijd oraal gefixeerd. Ik stak afgelopen zaterdag in opperste dronkenschap gewoon weer een sigaret op. Niet omdat ik het lekker vind (gatsie, nee!), maar omdat ik zin in seks had en iets in mijn mond wilde hebben. Ik vond het niet gepast om aan de staart van de kat te gaan sabbelen, en mijn dierbare gastheer was ook mijn type niet, dus tja...

Freud had er vast een mooi verhaal bij verzonnen, maar ik geef gewoon de drank de schuld. In tijden van prozac en wodka is alles geoorloofd.

-xx-

Anonym sa...

leuk leuk leuk, leuk verhaal, leuke reacties. Over mijn "afwijkingen" praat ik liever niet ;)
kuss

Hannah sa...

haha! je maakt mij nu wel nieuwsgierig ! ... vertel eens? :o)