lördag, april 09, 2005

Beware of the Giftige Klare Sla

Zakjes met kant en klare, gewassen sla vormen één van de nieuwe successen van de gemaksindustrie. Maar dat gemak komt met een prijs. De catalogus van de Britse hippe duurzame-kledingfabrikant Howies tekende het recept van gewassen sla op:

Voeg eerst vier snufjes insecticide toe. Twee snufjes schimmeldodend middel. En twee delen herbicide. Na de oogst bewaren onder omstandigheden die het zuurstofgehalte beperken van 21% tot 3% en de zuurstof vervangen door een overeenkomstige hoeveelheid CO2. Dat is dé manier om het verouderingsproces tegen te gaan, zodat de sla er fris uit blijft zien. Al gaat de kwaliteit wel achteruit met iedere dag die voorbij gaat. In deze toestand kan de sla tot een maand worden bewaard.
Neem dan een hoeveelheid chloor, ongeveer 50 mg per liter is genoeg, het equivalent van 20 maal de hoeveelheid in het gemeentelijke zwembad. En spoel de sla voorzichtig af. Dan in een zakje stoppen, klaar voor de verkoop.
Supermarkten. Blijf er uit de buurt.

Ik wist dat de kant en klare producten in de supermarkt enigszins bewerkt zijn voordat ze in het zakje of potje terecht komen. Maar er zit zoveel meer achter. Ik raad je aan om NIET, zoals ik, te gaan lezen over dit soort zaken, want het wordt steeds onaangenamer om te gaan winkelen. Ik ben sindskort een bezoeker van de biologische supermarkt, en daar voel ik me al een stuk 'veiliger'. Denk niet dat ik langzaam verander in een typetje dat op geitewollensokken zonder make-up rondloopt en alleen maar wortels eet! Ik ben verslaafd aan winegums en dat kan ik niet opgeven. Daar zit vast en zeker ook een boel rotzooi in...en god, ik rook de laatste tijd als een ketter. Maar het voelt toch prettig om dat een beetje te compenseren met gezonde, natuurlijke voeding. En vlees eet ik al jaren niet meer.Hypocriet? Nee, want het is míjn lichaam en ik zorg ervoor op de manier zoals mij dat uitkomt. Ik erger me rot aan de talloze mensen die mij steeds vragen waarom ik geen vlees eet. Waarom heb ik het gevoel dat ik mij moet verantwoorden? Het zou juist andersom moeten zijn, waarom eet jij wél vlees?

Ik ga weer aan het werk (wat een luizebaantje...he he)
Verwacht morgen een pleidooi voor het vegetarisme op mijn blogje. :o)

Ohja, gisteren zooooooo ontieglijk heerlijk gekookt. Tip: Koop van die kleine stenen bakkies die in de oven kunnen. Vul hem met aubergine, tomaat, knoflook, pesto, mozzarella en gooi er een overdreven dikke laag gruyère overheen. In de oven, 180 graden, zo'n 15 a 20 minuten. Ik heb geweldig genoten... die kaas die uitdagend over het randje heen komt druipen, die knoflook die zich in de groenten een weg heeft gebaand, de mozzarella en pesto die elkaar moeiteloos vonden en samensmolten... heerlijk.


1 kommentar:

guppie sa...

ik vond dat heerlijke bakje prut ook een geweldige tractatie voor mijn door fastfood verpeste smaakpapillen.
heerlijk, als ik jou toch niet had....;P

volgende keer maak ik wat lekkers (pizza van de aldi?)

liefs!