tisdag, april 12, 2005

Pleidooi voor een vleesloos bestaan

Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet. - Albert Einstein

Laatst had ik het over de potentiële aanslag op het leven van Umfufu. Het idee alleen al dat mijn poessie door iemand doodgeslagen wordt, maakt me misselijk. Je kunt je ook niet voorstellen, dat er in andere werelddelen mensen zijn, die schatjes als Umfufu slachten en in een restaurant serveren. Maar dat gebeurt wel degelijk. Voor mij is een koe niet anders dan een kat, een hond niet anders dan een kip. Er wordt mij regelmatig gevraagd waarom ik vegetarier ben. Sorry, maar dat vind ik een stomme vraag. Ik wil het graag even omdraaien; waarom ben jij een vleeseter?

Intellectueel gezien, mogen mensen en dieren dan wel anders zijn, maar het is vrij duidelijk voor iedereen dat dieren een rijk emotioneel leven hebben, en dat zij ook pijn en vreugde kunnen voelen. Dieren kunnen zich zelfs vervelen en jaloers zijn (hoe zeer kun je op een mens lijken). Het is makkelijk om de relatie tussen een hamburger en de koe waar het vandaan komt te vergeten. Maar een aantal jaar geleden besefte ik elke keer dat ik een hamburger at, dat een koe daarvoor met loeien en grazen en ademen is gestopt. En -ik ontken mijn beïnvloedbare karakter niet- ik was verliefd op een geweldige jongen die zijn hele leven al vegetariër is. En toen ben ik maar gestopt met vlees eten. :o) Ik heb er sinds die dag nooit spijt van gehad.

Met in gedachten de chaostheorie, hoop ik net als de chinese vlinder ook ergens een 'storm' te veroorzaken... dus neem even de tijd om dit te lezen. :o)

Ik zou liegen als ik zei dat ik mijn 'geloof' in het vegetarisme niet aan je wil opdringen. Natuurlijk wil ik dat! Ik vind het frappant dat ik de enige in mijn vriendenkring ben die geen vlees eet. Het is immers één van de makkelijkste dingen om mee te beginnen als je bent voor een betere, schonere wereld. Ik vind bovendien dat je niet moet zeiken over deze verwaarloosde wereld, als je tegelijkertijd overal met je auto naartoe gaat en je afval niet scheidt. Naast het feit dat men het slachten van dieren barbaars vindt, zijn er talloze economische, politieke en ethisch onderbouwde argumenten om voor het vegetarisme te kiezen. Daar zal ik nu niet te diep op in gaan, maar geloof mij ik win de discussie met gemak. Ik heb op internet gezocht naar argumenten vóór het eten van vlees, maar die zijn echt in de minderheid.

Het niet toedienen van rechten aan dieren, enkel en alleen omdat ze van een andere soort zijn is iets wat in de geschiedenis nogal eens terug te vinden is. Hoelang is het nou geleden dat zwarte mensen geen rechten hadden omdat ze niet wit waren? Hoelang konden vrouwen niet stemmen omdat ze geen man waren? En hoelang worden dieren nog uitgebuit, omdat het geen mensen zijn? We hebben geen vlees meer nodig om te overleven, vlees is allang niet meer essentieel voor gezondheid en misschien is het gewoon tijd dat we ons zelf eens bewijzen dat we inderdaad geciviliseerd zijn geworden door de eeuwen heen.

Je twijfelt nog? Je zou wel willen, maar oh je vind het zo lekker? Dat zal vast, maar maak het eten van vlees dan op z’n minst een bijzondere gebeurtenis. Spreek met jezelf af, dat je alleen in het weekend jezelf verwent met een mals biefstukje. Leer het meer waarderen. Sta er eens bij stil wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Graai het niet uit de koeling in de winkel alsof het niks is. Het is niet niks, het was ook een beestje met een mama. Ga ook eens wat vaker naar de biologische slager. Die biedt je vlees aan van een dier dat een volwaardig leven heeft geleid. Probeer ook bijvoorbeeld het nieuwe product 'Valess' eens! Ik heb het mijn vriend ook voorgeschoteld (en we hebben het hier over iemand die Tofu ‘gebakken spons’ noemt) en hij was blij verrast. De structuur en de smaak leken verdomd veel op die van een lekker kippetje.

Waarom denk je trouwens dat vlees lekker is? Van nature heeft het namelijk geen smaak.
Waarom is vlees dan lekker; dat heeft te maken met het slachtproces. Als een dier gedood wordt, dan komt er een proces op gang dat de smaak aan vlees geeft. Dat proces stuwt een zuur door het vlees dat de ontbinding op gang brengt. Dat zuur heet urinezuur. Dat is geen geintje. Zoek het maar op op internet. En jouw vlees wordt na de slachting uiteraard bewerkt, ingepakt, gekruid, en thuis ga je het bakken of braden zodat het lekker wordt. Een stuk rauw vlees in een pan water koken is niet te vreten! Schijnt het.

Voor de gelovigen onder u allen (die ook heel zeldzaam zijn in mijn vriendengroep):

Er was ook geen slachthuis in het Hof van Eden hoor. Als je gelooft dat Jezus aan het kruis is gestorven, dan begrijp je dus als geen ander het lijden van de onschuldigen en zwakken, die zich niet kunnen verdedigen. Horen dieren daar niet bij? De boodschap van Jezus was er een van liefde en compassie nietwaar. De bio-industrie en slachthuizen, waar dieren een gewelddadige dood sterven, hebben niets met liefde en compassie te maken.

"Men zegt vaak dat mensen altijd al dieren gegeten hebben, alsof dit een reden is om dit te blijven doen. Volgens deze logica zouden we ook niet moeten proberen voorkomen dat mensen andere mensen doden, aangezien dit ook gedaan wordt sinds mensenheugenis."

Isaac Bashevis Singer (Nobelprijswinnaar 1978)

Tot slot, voor diegenen die nogsteeds zeggen dat het ‘natuurlijk’ is, voor mensen om vlees te eten (een bewering die wetenschappelijk weinig poten om op te staan heeft) : Geef een baby in een wieg een appel en een konijn. Als de baby het konijn op eet en met de appel gaat spelen, koop ik voor jou een nieuwe auto. :o)

Met dank aan Animalfrontline en de EVA. Lees ‘waarom vegetarisch?

Vegetarische recepten
beroemde vegetariers
het dieren ABC
filmpje

8 kommentarer:

guppie sa...

"Volgens deze logica zouden we ook niet moeten proberen voorkomen dat mensen andere mensen doden, aangezien dit ook gedaan wordt sinds mensenheugenis."

Hé, da's kut, dat wou ik nét als argument gebruiken!
Lieve Hannah, ik kan over dit onderwerp jaren lang met je blijven discuseren met dat zou puur door mijn eigenwijsheid komen.

basic-point is: Ik ben en slappeling. Vlees (vooral fastfood) smaakt mij beter in de mond dan wát dan ook, dus ja, ik ben zo egoistisch om er dan niet bij stil te staan hoed dat vlees tot dood vlees gworden is.

enige punt dat ik(antroposoof) in mijn voordeel neem is het volgende: "Als wij mensen idd geen vlees meer zouden eten, ijn er velen die een alternatief tot zich moeten nemen (vitamine-pillen, enz.). En je weet mijn mening over pillen.
Daarnaast zou je natuurlijk kunnen zeggen; een menselijk lichaam went op een gegeven moment aan het ontbreken van bepaalde vitamines en ijzers en zorgt zélf voor alternativen.
Ok, nu lul ik mezelf weer klem.
Dat klopt, maar wat ik al eerder zei, ik ben te lui om de (kleine) moeite op te brengen om dát wat ik van kinds af aan als laatste op mijn bordje bewaarde nu te laten liggen

Het spijt me.
(ik moetw el zeggen, iedere keer dat mijn portomonnee het toelaat, ren ik naar de bio-slager!)

Hannah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hannah sa...

Hej Guppie, bedankt voor je eerlijke antwoord! Ik denk dat velen net als jij denken. Ik eet trouwens soms nog wel vis hoor, in een restaurant of als mijn ouders het voor klaargemaakt hebben. En ik ben de laatste tijd aan het denken over melk en zuivel, hoe ik dat eens zou kunnen veranderen. Ik ben zoals ze dat noemen een ovo-lacto-vegetarier, aangezien ik soms nog eieren en kaas en dergelijke eet. Ik ben dus ook nog 'op weg', ik ben zeker niet perfekt, en zoals je weet eet ik winegums als een gek, terwijl daar ook het een en ander aan rotzooi in zit. Maar ik probeer wel steeds bewuster te leven en te eten, en het hoeft allemaal niet in een keer natuurlijk. Er is geen omschrijving van de perfekte vegetarier, iedereen moet lekker wel of niet eten waar hij of zij zin in heeft. Je bent geen slappeling, (je bent een lekker wijf en )je bent gewoon net als heel velen en ik neem het niemand kwalijk. Oh en wat pillen betreft, dat is niet nodig hoor. je kan heel gezond en volwaardig voedsel binnen krijgen zonder vlees of supplementen te eten. Gewoon gevarieerd en zoveel mogelijk vers en biologisch eten. liefs Hannah !!!!

Anonym sa...

Hey Hannah! Tjee, je stukje heeft effect! Bij mij in ieder geval. Ik heb na het lezen van je stukje en de gelinkte pagina's nog wat verder onderzoek gedaan naar het waarom (het HOE komt later wel) en ben het met veel argumenten eens. Politiek en levensbeschouwend. En dat het gezonder voor me is, is alleen maar mooi meegenomen...

Of ik ooit een hardcore veggie zal zijn weet ik nu niet, maar ik ga het in ieder geval proberen te koken (en proberen te eten!), naast mijn "normale" dieet. Vegetarische gerechten zijn niet alleen voor vegetariers! Voorlopig ben ik dus een flexitarian. :). Misschien dat ik me later wel vegetarier mag noemen. Het is een transitionele fase, snap?

Oh en Hannah: Jij en je blog heersen!

Hannah sa...

Hej Lieve Pascal,
bedankt voor je leuke reactie. Ik had niet verwacht (alleen maar gehoopt) dat ik iemand misschien aan het denken zou zetten. Ik ben trots op mijzelf, hihi. En je komt gauw bij me eten dus??! Ik heb heerlijke recepten klaarliggen voor je. :o) liefs van Hannah

Anonym sa...

Mja, ik ben het dus niet met je eens. En ik zal je zeggen waarom, maar pas nadat ik heb gezegd dat ik er geen fan van ben meningen opgespeld te krijgen, of wanneer men tracht een schuldgevoel aan te praten. Dat riekt naar zendelingenwerk (lees; linkse mileu-activisten gezeur).

Feit dat vlees al lang niet meer nodig is voor de mens, omdat er voldoende supplementen zijn en er 'lekker kippenvlees op basis van zuivel' is, is enkel product van de menselijke vooruitgang. Technologische vooruitgang, wel te verstaan, welke overigens in haar geschiedenis aan duizenden en duizenden mensen en dieren het leven heeft gekost. Geeft verder niet zo veel... Maar stel je eens voor als al die technologische ontwikkeling er niet was geweest... Dan is het 'back to nature', en human nature is toch dat we alles-eters zijn. Dus ook vlees. Belangrijk spul dat vlees.

Ik blijf dus ongestoord vlees eten, want ik vind het een essentiëel onderdeel van mijn dieet.
Men zou er meer op moeten letten dat vlees en kip en eieren danwel 'scharrel' zijn, danwel 'biologisch'. Knetterduur, da's jammer. Overheden zouden het een beetje meer mogen stimuleren, zou wel werken.

En, ik gheef je gelijk dat mensen wel met meer waardering naar het eten op hun bord mogen kijken. Maar ook naar de (veel te dure) kleding die ze dragen, en naar alle andere producten die ze gebruiken. Zie je, zo kun je overal wel at achter zoeken, en loop je straks in je blote kont op straat, uit purisme.

Nou, Hannah, ik vind dat je een leuk blogje hebt, maar op dit punt worden we het niet eens.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Dikke kus, je liefhebbende tegenpool!

Hannah sa...

Micky, bedankt voor je reactie. Ik heb niet de indruk dat ik 'zendelingenwerk'doe, zo heb ik het in elk geval niet bedoeld. Een blog is een site waarop je je mening heerlijk kunt verkondigen, en reacties zijn altijd welkom natuurlijk. Als jij je schuldig voelt, of het idee hebt dat ik jou een schuldgevoel wil aanpraten, is dat jouw persoonlijk gevoel bij mijn pleidooi. Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, of het idee geven dat ik op ze neerkijk vanwege het feit dat ze wél vlees eten. Ik heb het immers voorheen ook zelf gedaan. Technologische vooruitgang (of achteruitgang..ook weer subjectief)is een onvermijdelijke ontwikkeling in deze maatschappij, je kunt je er niet aan onttrekken. Maar om dan te zeggen dat het vroeger allemaal anders was, vind ik zo nutteloos...we hebben er toch veel baat bij in de meeste gevallen? En tja, 'back to nature', zoals men vroeger leefde, is niet mogelijk. Inderdaad, vroeger at men vlees omdat het moest. Men had niet de gevarieerde keuken tot zijn beschikking die we nu genieten. Je at gewoon wat er buiten je grot liep zal ik maar zeggen. Het concept 'honger' bestond nog. Maar dat was een éérlijke strijd tussen mens en dier. Oog om oog, tand om tand. Die strijd is er tegenwoordig niet meer. Dieren worden geboren met het enige doel om op ons bord terecht te komen. Sommigen zien het buitenlicht nooit, sommigen worden volgestopt met groeihormonen, om zo snel mogelijk (zeer onnatuurlijk, ongezond en vaak pijnlijk voor deze dieren) groot te worden en rijp voor de slacht te zijn.
Ik heb de keuze gemaakt dat ik daar geen deel uit van wil maken. Ik voel mij daar niet okay bij. Jouw visie respecteer ik, maar zeg in elk geval níet dat vlees een essentieel onderdeel van je dieet is. Want het is wetenschappelijke onderbouwd, dat vlees niet nodig is om gezond te leven. Anders zouden alle vegetariers allen ziek en zwak zijn nietwaar? Wees dan eerlijk, en zeg gewoon dat je het zo lekker vindt.
Je impliceert ook dat er eigenlijk geen beginnen aan is, omdat we dan ook naar onze dure kleren moeten kijken, naar alles eigenlijk, en straks in onze blote kont op straat moeten lopen. Dat zou een mooi statement zijn! Maar wel een beetje koud hè! Wat dat betreft verschillen we ook van mening, want ik vind dat alle kleine beetjes helpen. Ieder mag voor zichzelf de grens trekken waar hij of zij die haalbaar acht, en als je geen kip eet maar wel koe, dan ga ik je daar niet op aanspreken, want het is een mooi begin toch? Het is klein maar het maakt heus wel een verschil. Net als het op straat gooien van een blikje. Het is zo vreemd om dan te zeggen 'ach, één blikje maakt toch niet zoveel uit?' Maar als 1000 mensen dat zeggen, liggen er alweer 1000 blikkies op straat. Een betere wereld begint bij jezelf. Quelle cliché!!!! Maar er schuilt een mooie waarheid in...

Dat we van mening verschillen, is jou en mij al jaren bekend. :o) Ik vind het juist wel leuk, blijft er nog wat te debatteren over zo nu en dan! Dus, bedankt! hi

Hannah

Hannah sa...

Dit is trouwens voor jou wellicht een interessante site om eens te lezen: http://www.vegetarisme.be/php/dieren.html?menu=&s=3&ss=3&sss=1

Lees het eerst, en bepaal dan alsjeblieft pas of je het nogsteeds "linkse milieu-activisten gezeur" (zoals jij dat noemt) vindt.