fredag, mars 16, 2007

recept voor een pittige lunch

'broodje-bijna-dood-ervaring'

dit recept, dat ik vanmiddag in het diepste geheim ontwikkeld heb, vereist voor sommigen enig doorzettingsvermogen.


benodigheden
turks rondbrood

cherrytomaatjes
knoflook
pesto
geraspte kaas
olijfolie met chilipepertjes (1.99 ALDI)

snijd het brood horizontaal door en smeer het rijkelijk in met pesto. beleg vervolgens met cherrytomaatjes, knofook en geraspte kaas (bij voorkeur een geurende peccorino).
om het geheel af te maken besprinkelt u alles met de olijfolie. wees gul. de chilipepertjes drijven in de fles, let goed op dat er ook een aantal pepertjes op het broodje terecht komen.
vouw hem met zorg dicht en plaats in een voorverwarmde oven (200 graden). wacht zes minuten.
haal het broodje uit de oven, spring uitgehongerd op de bank en neem een flinke hap. geniet, en neem snel een tweede hap. let nu op; tijdens het doorslikken proeft u iets zéér pittigs. vraag u zelf naief af "zou het eigenlijk de bedoeling zijn om ook de pepertjes op te eten?" en probeer zachtjes te kuchen. voel een lichte paniek opkomen, wanneer uw keel binnen enkele seconden volledig in brand gezet is en uw blik wazig wordt. haast u naar de keuken, plaats uw mond onder de koude kraan en drink alsof uw leven ervan af hangt. drink, slik, kuch, hoest, kokhals, spuug er op los.

iemand zal vanuit de woonkamer roepen "je hebt iets zoets nodig. neem een hap suiker."
zoek door uw tranen heen naar de suikerpot, gooi deze boven uw hoofd leeg, besef dat suiker lastig door te slikken valt, hang uw hoofd wederom onder de kraan en drink, drink, drink...
na enige minuten zal het ergste voorbij zijn. uw ogen zijn weer droog, en de brand in uw keel smeult slechts nog een beetje na. vouw het broodje nu open. zoek met uiterste concentratie de resterende pepertjes en verwijder deze van uw broodje. voedsel van de duivel: á la minute de prullenbak in (tenzij u uw partner eens wil verrassen door een pittige lunch in het broodtrommeltje mee te sturen, in plaats van de preutse boterham met kaas. of misschien komt er binnenkort wel iemand bij u lunchen, die u eigenlijk niet zo aardig vindt).
vouw uw broodje weer dicht, zoek opnieuw het comfort van een bankstel op en neem met uiterste waakzaamheid een hap. voel het vertrouwen terug stromen en laat uzelf wegdrijven op een zee van tevredenheid. geniet van uw welverdiend broodje-bijna-dood-ervaring.

bereidingstijd: 20 minuten

8 kommentarer:

Doris sa...

Hahahah...dat klinkt als een traumatische ervaring..

Heb ik als kind ook eens gehad. Ik zat in een eetcafeetje met mijn ouders. We zaten bovenin, zo'n verhogingsgedeelte met brede houten trap (jaja ik weet het nog goed). Daar kwam de soep aan. Een flesje op tafel..wat zou het zijn? maggie? (maggie d'r in? gheghe). Laat ik daar eens flink wat van in mijn soep gooien! wie weet is het wel lekker. Niemand die mij dat zag doen natuurlijk. Resultaat leek op wat jij zojuist geschreven hebt. Ik gok dat het erg pittige tabasco was. Sindsdien moet ik he-le-maal niks hebben van sambal en andere gepeperde enge voedseltoevoegingen.

Ik vind het niet fijn als mijn mond zeer doet van eten (ook zonder eten vind ik het niet fijn trouwens). Het meest dappere wat ik dan nog wel aandurf na mijn traumatische ervaring is Heinz hot ketchup, maar daar gaat je mond ook niet van branden.

x Marieke

Anonym sa...

tja, het is net als met paardrijden. je moet er meteen weer bovenop klimmen anders durf je nóóit meer. haha

Anonym sa...

is dat 1.99 voor alleen de chilipeprtjes of voor alle ingredienten?

Hannah sa...

alleen voor die fles.
best prijzig nog he? haha

Sehnsucht sa...

Misschien wordt het tijd om eens een kookboek te gaan schrijven. Tongstrelende recepten voor de masochistische mens of zo :-p

Anonym sa...

fantastisch omschreven hannah, serieus een bijna tranenmoment gehad tijdens het lezen, hilarisch, hahaha, ik geniet nog ff na :)

Hannah sa...

ronald: tongstrelende recepten voor de masochistische mensch, dat wordt een bestseller!!! we gaan aan de slag.

christi: ik ben blij dat jij blij bent. dat doet me goed en stimuleert de schrijfster in mij :o)

Anonym sa...

Hahahhahahahahha!!!! Mijn god, wat ben je toch goed in schrijven.... Ik ben echt jaloers... je schrijft zoo LEUK!!! En zo vlot, en ik blijf maar lezen en lezen en lachen en huilen, pff wat een talent! xx maartje