fredag, april 01, 2005

BULTJES

Die irritante bultjes op het puntje van je tong, waar komen ze in godsnaam vandaan? Mijn mama zei altijd dat je dat kreeg als je te weinig vitamientjes at. Ik heb altijd gedacht dat het een valstrik was om mij m’n bord leeg te laten eten. Maar de laatste tijd eet ik erg ongezond en onregelmatig, en jawel, daar is er weer eentje. Op labiele momenten hoor ik meteen een stemmetje in mijn hoofd : “Tongkanker.” Van al het roken, natuurlijk. Maar dan pets ik mijzelf op de wang en denk ik aan het verhaaltje van mama, en dan eet ik die avond héél gezond.

Ik heb ook een bultje in mijn nek. Hij kan bewegen en hij doet soms pijn. De hypochonder in mij denkt uiteraard “Tumor.” Maar op een helder moment vertel ik mijzelf dat het een verward lymfekliertje is. En dat ik over een paar dagen even naar de dokter ga, als ik er nog last van heb. Maar ik houd daar gewoon niet van; onherkenbare dingetjes aan mijn lijf.
Zo heb ik ook een bultje op mijn borst ontdekt, en een jeukerig bultje van dezelfde soort op mijn arm. Tja, daar kon ik zo gauw geen fatale ziekte aan vastknopen, maar toch altijd even die vreemde verwarring wanneer je lichaam iets raars heeft hè. Mijn lover, de nuchterheid zelve, merkte koeltjes op “Je hebt gewoon vlooien, meisje”.

(Hej! Zijn we al zo ver in onze relatie dat we elkaar zulke dingen kunnen zeggen? Het bleek van wel. )

Vlooien, omdat Umfufu altijd bij mij in bed slaapt, en ze sinds enige weken ook naar buiten gaat. Ze heeft denken we flink wat gerotzooid met de katertjes van de buurt, en wat nieuwe springerige vriendjes mee naar huis genomen. Mijn bed is waarschijnlijk voor vlooien een uiterst behaaglijke omgeving om je voort te planten. Dat had ik zelf trouwens ook al ontdekt.
De huid van de mens schijnt ook de eitjes van de vlo meer houvast te bieden dan de gladde vacht van een kat, dus het zou heel goed kunnen.

Vlooien! Wat een opluchting! Vlooien beats kanker every day nietwaar.

Maargoed, toch maar even mijn bed verschonen morgen en van die anti-vlooien-nek-druppeltjes voor Umfufu kopen. Want de enige die zich in mijn huis gaat voortplanten ben IK.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hannah, wat een heersend stukje! :D